Deze 6 vaardigheden vinden werkgevers belangrijk

Soft skills hebben de toekomst. Dat zijn vaardigheden die gaan over hóe je werkt. Werkgevers kijken lang niet alleen meer naar de opleiding die je hebt gevolgd en de vakkennis die je in huis hebt. Ze hebben steeds meer interesse in de persoonlijke kant van de sollicitant. Maar om welke kwaliteiten gaat het dan precies? En hoe ontwikkel je die?

Soft skills hebben de toekomst

Dat je over de juiste vakkennis (hard skills) beschikt blijft het allerbelangrijkst voor werkgevers. Maar meer dan de helft van hen denkt dat voor hun medewerkers de komende vijf jaar extra vaardigheden – soft skills – belangrijker worden op de werkvloer. Dat blijkt uit UWV-onderzoek. Bij grote bedrijven geldt dit meer dan bij kleine. Ook per sector zijn er verschillen. In het onderwijs worden bijvoorbeeld digitale vaardigheden steeds noodzakelijker omdat leraren moeten kunnen omgaan met nieuwe technologie zoals AI.

 

Hard en soft skills in het kort

Bij hard skills gaat het om specifieke kennis en vaardigheden die je nodig hebt om je vak uit te oefenen. Dus wat je leert tijdens een vakopleiding en de ervaring die je tijdens het werk hebt opgedaan. Soft skills zijn vaardigheden die iets zeggen over de manier waarop je je werk doet en je gedraagt binnen de organisatie of het team. Ze hangen samen met persoonlijkheid en zijn wat lastiger aan te leren.

Welke vaardigheden heb je nodig voor welk beroep?

6 vaardigheden van de toekomst

Om welke vaardigheden gaat het precies? Hieronder staan de 6 skills die werkgevers – naast vaktechnische kennis – het vaakst noemen.

1. Digitale vaardigheden

Er zijn nog maar weinig beroepen waarbij mensen niet werken met computers en data. Het is daarom ook belangrijk om te weten hoe technologie werkt. Digitale vaardigheden zijn ook onmisbaar in banen buiten kantoor. Denk bijvoorbeeld aan het onderwijs waar tools waar AI met tools als chatGPT snel zijn intrede doet.

2. Probleemoplossend vermogen

Problemen herkennen, snappen wat er misgaat, en vervolgens met een plan komen om het op te lossen. Zulke creatieve vaardigheden zorgen dat processen soepel verlopen.

3. Communicatieve vaardigheden

Communicatief vaardig zijn betekent dat je het volgende kan: ideeën uitleggen, standpunten verwoorden, argumenten formuleren en interpreteren, onderhandelen, feedback geven en ontvangen, aandachtig luisteren en plannen presenteren. Door goed contact te hebben met mensen lopen werkprocessen beter.

4. Aanpassingsvermogen

Werknemers moeten zich snel kunnen aanpassen aan veranderingen. Ze moeten meegaan met nieuwe ontwikkelingen, hun kennis actueel houden en zien wat er verandert binnen een beroep.

5. Klantgerichtheid

Mondige patiënten, kritische ouders en veeleisende consumenten. Die verwachten een vriendelijke, geduldige, maar vooral servicegerichte houding van werknemers. Als jij ziet waar klanten behoefte aan hebben en daarop inspeelt, draag je bij aan het succes van het bedrijf of de organisatie.

6. Samenwerken

Goede resultaten bereik je in vrijwel elke baan door samen te werken. Niet alleen met directe collega’s, maar ook met andere organisaties of afdelingen buiten je eigen vakgebied.

    Je digitale vaardigheden verbeteren?

    3 tips om interessant te blijven voor werkgevers

    Hoe zorg je dat je aantrekkelijk blijft voor werkgevers en hoe laat je zien dat je de gevraagde soft skills in de vingers hebt? Hieronder geven we 3 tips.

    • Blijf scherp: Hou goed in de gaten wat er gebeurt in het bedrijf of de sector waar je werkt: zijn er plannen om anders te gaan werken? Wat betekent dat voor wat een werknemer moet kunnen? Laat zien dat je begrijpt wat er speelt.
       
    • Sta open voor scholing en training: Als werknemer kun je door (bij)scholing je kennis en vaardigheden op peil houden. Dat hoeft niet altijd een jaren- of maandenlange opleiding te zijn. Ook trainingen en korte cursussen op het vakgebied helpen. Vaak steunt je werkgever  jou hierin. Vraag ernaar. Ook voor werkzoekenden zonder baan is het belangrijk om vaardigheden up-to-date te houden met (online) trainingen. Een goed startpunt is een leerwerkloket in jouw buurt.
       
    • Benoem alle vaardigheden op je cv: Zorg dat je op je cv of Linkedin-profiel niet alleen je werkervaring of opleidingen benoemt. Laat ook zien welke ándere vaardigheden je hebt opgedaan in je werk of daarbuiten. Vergeet hierbij hobby’s of vrijwilligerswerk niet. In het bovenstaande lijstje zie je wat belangrijke skills zijn om uit te lichten.
    Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
    Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl